• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 بهمن 1396
کد مطلب : 6771
+
-

ابهامات درخصوص مرگ فعال محیط‌زیست در زندان

رئیس دادگستری استان تهران: احتمال بازداشت‌های بیشتر وجود دارد

دستگیری و اعلام خودکشی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و فعال محیط‌زیست که به گفته دادستان تهران به اتهام جاسوسی در بازداشت بوده، ابهامات مختلفی را دامن زده است. شامگاه روز شنبه فرزند سیدکاووس سیدامامی در صفحات شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی از مرگ وی در زندان خبر داد. بعد از آن هم مسئولان قضایی کشورمان با تأیید خبر فوت سیدامامی گفتند او در زندان خودکشی کرده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران روز شنبه از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی محیط‌زیست خبر داده بود. جعفری دولت‌آبادی روز گذشته در پاسخ به این سؤال که آیا فرد بازداشتی که فعال محیط‌زیست بوده در زندان خودکشی کرده است و آیا ارتباطی با پرونده دستگیری جاسوسان دارد یا خیر؟ گفت: این فرد یکی از همان متهمان بوده و با توجه به اینکه می‌دانسته اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته متأسفانه در زندان دست به‌خودکشی زده است.

به نوشته دانشگاه امام‌صادق(ع)، کاووس سیدامامی دارای دکتری جامعه‌شناسی و عضو هیأت علمی دانشکده سیاسی این دانشگاه  و نیز مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بوده است. دادستان تهران می‌گوید: افراد بازداشت شده در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی  شده کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کرده‌اند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.

با ابهامات به‌وجود آمده درباره مرگ این جامعه‌شناس در زندان، خبرنگاران رسانه‌ها در حاشیه راهپیمایی سراغ علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی رفتند و از او درباره این موضوع پرسیدند. به گزارش ایلنا، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این‌باره گفت: این بازداشت‌ها شنبه شب اتفاق افتاده است و هنوز اطلاع دقیقی از آن ندارم. شمخانی گفت: در پشت فعالیت‌های مأموران تخصصی برخی از NGOها در حوزه‌هایی مانند بهزیستی، زنان، محیط‌زیست و آب هاله‌ای از ابهام در ارتباطات وجود دارد که در حال بررسی است.

دیروز انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن علوم سیاسی هم در بیانیه‌هایی خواستار توضیح مسئولان قضایی در قبال این اتفاق شدند. با این حال غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران گفت: چون هنوز پرونده در مرحله اولیه تحقیقات است، اطلاع‌رسانی در این‌باره موکول می‌شود به زمانی که تحقیقات تکمیل شود.  او از احتمال بازداشت‌های بیشتر در این پرونده خبر داده است. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و استاد دانشگاه امام صادق(ع) هم در واکنشی به این اتفاق در توییترش نوشت: نه جامعه‌شناسان دین خودکشی می‌کنند نه حامیان حیات وحش.

این خبر را به اشتراک بگذارید